Kupujesz aparat do nagrywania filmów? Sprawdź, na co zwrócić uwagę!

W dzisiejszych czasach jakość obrazu odgrywa ogromną rolę w produkcji filmowej. Im większa rozdzielczość obrazu, lepsza naturalność kolorów i możliwość korzystania z funkcji slowmotion tym nasz film jest bardziej profesjonalny. Na rynku istnieje wiele producentów, którzy proponują nam „ich zdaniem” najlepszy aparat do nagrywania filmów, no właśnie. Skoro jest tak duży wybór i tak dużo możliwości to który aparat jest najlepszy?

Aby określić dany aparat mianem najlepszego, wpływa na to bardzo wiele czynników przyjrzyjmy się zatem na co zwrócić uwagę podczas zakupu nowego sprzętu:

1. Zakres ISO.

Czułość matrycy na światło (im większy zakres ISO, tym większa możliwość filmowania po ciemku, bez korzystania z dodatkowego oświetlenia w postaci lamp). Dodatkowo trzeba zwrócić uwagę na jakość ISO, załóżmy ze w danym aparacie przy parametrze 6400ISO nasz materiał jest czysty i bez szumów, tak w sprzęcie innego producenta przy tej samej wartości ISO materiał może się do niczego nie nadawać ze względu na zbyt widoczne szumy w obrazie.

2. Ilość klatek na sekundę.

Funkcja „slowmotion” robi niesamowitą robotę i wprowadza do naszych produkcji pożądany efekt WOW. Im większą ilością klatek dysponuje aparat tym lepszy efekt slowmotion uzyskamy.

3. Naturalność i realne odwzorowanie kolorów skóry, liści, nieba itd.

Co tu dużo mówić, każdy chce osiągnąć idealną równowagę kolorów w filmie – skóra ma wyglądać naturalnie, a nie jak po godzinnej sesji na solarium. Mówi się, że firma Canon wie jak najlepiej to robić, ich kolory są nasycone, przyjemne dla oka i tak naprawdę jeżeli nie pokolorujemy naszego materiału w programie to i tak spełni nasze oczekiwania i będzie wyglądać przyzwoicie. Czego nie można powiedzieć o firmie Sony, gdzie materiał z ich aparatów jest dość szary, wyblakły i bez kontrastu i trzeba poświęcić chwilę, aby go podrasować.

4. Autofokus.

Choć ten termin w profesjonalnej kinematografii nie istnieje, to sama funkcja jest niesamowicie przydatna. Są dwie szkoły: stara i nowa. Jedni używają i chwalą, inni brzydzą się z korzystania tej funkcji i pozostawiają ostrzenie obrazu własnym zdolnościom i wyczuciu chwili. Przy korzystaniu z akcesoriów do filmowania takich jak Gimbal, czy Glidecam, manualne ostrzenie może przysporzyć wiele trudności. Dlatego lepiej pozostawić to sztucznej inteligencji w aparacie, która działa naprawdę dobrze, aczkolwiek nie niezawodnie. Może się zdarzyć, że aparat zgubi ostrość na moment, bądź zupełnie nie zadziała – istnieje taka możliwość w bardzo trudnych warunkach oświetleniowych i przy maksymalnie otwartej przysłonie np. 1.4F. W normalnych warunkach AF działa bardzo dobrze. 

No właśnie, ale czy każdy producent gwarantuje niezawodność autofocus’a? Nie do końca. U jednych działa to wzorowo, a u innych bardzo topornie. Wrócimy jeszcze do tego tematu w dalszej części artykułu.

5. Typy matryc.

Matryca to serce aparatu. Aktualnie na rynku jest kilka typów matryc aparatu: Full Frame(pełna klatka), APS-C – Super 35,  1”(jedno calowa),Format 4:3. Właśnie tym typom matryc chciałbym się przyjrzeć na chwile. W każdej są plusy i minusy – no dobra, w niektórych są same minusy i chciałbym odrzucić je na samym starcie – mianowicie format 4:3, dlaczego? Słaba jakość ISO, matryca słabo przystosowana w trudnych warunkach oświetleniowych. Następnie matryca 1”(jedno calowa) – dlaczego? Choć jest dużo lepiej niż w przypadku poprzedniej matrycy to jakość obrazu nie wygląda profesjonalnie, Zakres ISO jest nawet zadowalający, ale nadal nie może się równać z typami matryc typu Full Frame i APS-C. Full Frame i APS-C to nasi zwycięzcy. W przypadku matrycy FF (pełna klatka) zakres kąta widzenia obrazu jest dużo większa niż w konkurencyjnej matrycy. To znaczy, że zakładając obiektyw o takiej samej ogniskowej załóżmy 35mm w pełnej klatce będzie szerzej i więcej zmieści się w kadrze. Dodatkowym plusem jest lepsza czułość matrycy na światło (ISO) w trudnych warunkach oświetleniowych więcej wyciągniemy z takiej puszki. APS-C rozmiar tej matrycy odpowiada rozmiarowi matryc w filmowych kamerach typu : SUPER 35. Moim zdaniem jest to bardzo dobre rozwiązanie, dlaczego? Obraz z takiej matrycy wygląda bardziej filmowo. Nagrywając materiał matrycą Full Frame widać, że jest to aparat i jest to mniej naturalny efekt dla ludzkiego oka. Czułość ISO w APS-C jest nawet zadowalający, a najnowsze matryce są coraz lepsze.

6. Rozmiar aparatu

Chciałbym tutaj porównać dwa typy aparatów: Lustrzanki i Bezlusterkowce. Zacznijmy od lustrzanek. Samo body jest dość dużych rozmiarów. Jednym to odpowiada, innym nie. W przypadku fotografii sprawdza się to rewelacyjnie, gdyż korpus aparatu jest wygodniej osadzony w dłoni. Inną bajką jest transport, skoro większe to trudniej przetransportować, ale spokojnie – to nie fortepian. Chodzi mi o to, że korpus Bezlusterkowców jest tak mały, że można spokojnie go schować w kieszeni bluzy, bądź kurtki. Dla ludzi, którzy dużo podróżują i chcą coś szybko uchwycić takie rozwiązanie może być lepsze. Rozdzielczość 4k w lustrzankach to niemal tak rzadki widok jak wolny stolik w weekend w manekinie. Na rynku dostępnych jest zaledwie kilka modeli aparatów tego typu, które dysponują rozdzielczością 4k! Tak jak już wcześniej wspomniałem dużą zaletą Bezlusterkowców są ich gabaryty. Korpus jest mały, lekki, przenośny. Aparaty dysponują rozdzielczością 4k – jest to niemal standard. Istnieją wyjątki  np. Sony a7s. Aparat dysponuje rozdzielczością 4k dopiero po podłączeniu zewnętrznego rejestratora 4k typu : Atomos. W bezlusterkowcach, można zdjąć fabryczne ograniczenie czasu nagrywania (30min) za pomocą aplikacji, którą instaluje się za pomocą wifi. Każdy aparat czy to lustrzanka/bezlusterkowiec jest obarczony takim ograniczeniem czasowym. Ma to na celu zabezpieczyć aparat przed przegrzaniem.

7. Podatność na wysokie temperatury.

Tak jak wcześniej wspomniałem w poprzednim podpunkcie, istnieje możliwość zdjęcia ograniczenia czasowego nagrywania. Wiąże się to z pewnymi konsekwencjami, aparat im dłużej pracuje tym więcej ciepła generuje. Może się zdarzyć że sprzęt po prostu się wyłączy, gdyż będzie musiał się schłodzić i nic na to nie poradzimy. Lekiem jest czas, aż wszystko zacznie ponownie funkcjonować.
Im większy korpus aparatu typ ciepło lepiej się rozprowadza. Z wysokimi temperaturami lepiej radzą sobie lustrzanki ze względu na ich gabaryty np. Aparat Canon 5d mk2. Nie jest to może najnowszy cud techniki, ale sprzęt naprawdę poradzi sobie w najgorszych warunkach atmosferycznych.

8. Ostatnie i najważniejsze – CENA.

Miłą niespodzianką byłoby gdyby ceny aparatów nie były tak wysokie i różniły się od siebie niewielką kwotą. Niestety rozbieżność cenowa jest bardzo duża i prawdopodobnie może to wpędzić w zakłopotanie potencjalnego kupca. Dlaczego aparat A kosztuje tyle, a aparat B tyle? Przecież wyglądają tak samo. Otóż nie! Wygląd, wyglądem, ważne co jest w środku. Zabrzmiało bardzo poetycko aczkolwiek to prawda. Kwoty za sensowny sprzęt zaczynają się od około 3000 złotych wzwyż do około 20000 złotych. Zatem pytanie jest następujące: Jaki jest najlepszy aparat do nagrywania filmów? Odpowiedź jest niejednoznaczna.

Czy tani aparat do nagrywania jest dobrym pomysłem?

Krótko i na temat : Tak. Tani aparat do nagrywania filmów jest dobrym pomysłem. Dlaczego? Załóżmy, że dopiero zaczynasz swoją przygodę z filmowaniem i nie chcesz wydawać kwoty rzędu 15 000 złotych na sprzęt. Nie wiesz czy romans z filmowaniem przetrwa próbę czasu i przerodzi się to w pasję, a nawet zawód. Dlatego warto ostrożnie stawiać kroki i zacząć od czegoś pośredniego. No chyba, że nie masz ograniczeń finansowych, a skarpeta pęka od oszczędności, wtedy idź na całość! Ale zakładam, że tak nie jest.

Można zawsze zakupić używany sprzęt w dobrym stanie, który znacznie obniży koszty wydatków. Warto zwrócić uwagę na przebieg matrycy, aktualną kartę gwarancyjną, oryginalny dowód zakupu (paragon, faktura), wizualny stan aparatu, dodatkowe akcesoria – baterie, karty, pokrowiec/plecak itd.

Jakość obrazu z taniego aparatu powiedzmy za ok. 1500-2000 zł jest już zadowalająca i będzie zdecydowanie lepiej wyglądać niż z jakiegokolwiek telefonu. Dochodzą tutaj oczywiście dodatkowe kwoty na zakup obiektywów, ale to już inna bajka. Na sam początek można zakupić jeden obiektyw typu Zoom i cieszyć się nowym nabytkiem. Wszystko w swoim czasie! A co nagle to po diable, mówili…

Aparat do filmowania w 2018 – sprawdź ranking!

Bardzo ciężko jest wyłonić jednego zwycięzcę – aparat, który stoi na samym szczycie piramidy. Każdy sprzęt jest najlepszy w swojej dziedzinie, do której został stworzony. Mimo wszystko wybrałem kilka pozycji na które warto zwrócić uwagę przed zakupem.

1. Aparat Sony Alpha a6300 Bezlusterkowiec.

aparat Sony Alpha a6300 Bezlusterkowiec

Powiesz: „Co? Ten stary grzmot z 2016 roku ma być najlepszy? W czym on jest najlepszy?” Aktualnie sam korpus nowego aparatu można kupić już za kwotę około 3000 złotych. Osobiście jestem posiadaczem tego sprzętu od początku, kiedy pojawił się na rynku i zapłaciłem za niego w 2016 roku 5500 złotych brutto. Aparat służy mi do dzisiaj, ma wszystko czego potrzebuje. Jest niewielkich rozmiarów, świetnie współpracuje z przeróżnymi gimbalami – bardzo łatwo się je wyważa z tym korpusem. Posiada 4k i zapis 25kl/s. W Full HD istnieje możliwość zapisu materiału aż w 120kl/s. Posiada potrzebne profile kolorów do nagrywania, które ułatwiają postpodukcję: S-log 2, Slog 3. Matryca w ciężkich warunkach oświetleniowych radzi sobie bardzo dobrze, spokojnie możemy włączyć 6400ISO i materiał będzie przystępny. Idealnie nadaje się na wszelkie wyjazdy, łatwo go schować w kieszeni kurtki. W przypadku totalnego zniszczenia/zgubienia/kradzieży sprzętu, nie będzie go aż tak szkoda, jak gdybyśmy pozbyli się puszki o wartości 10 000-15 000 złotych. Aparat posiada niemalże perfekcyjnie działający autofokus, który w rękach amatora sprawdzi się rewelacyjnie.

Kwota adekwatna do jakości przemawia, aby sprezentować sobie ten model aparatu.

Zastosowania: Idealny na wszelkiego rodzaju wyjazdy/wakacje. Świetnie sprawdza się w codziennym zastosowaniu – zadowoli profesjonalistę i amatora. W momencie, gdy będziecie zmuszeni mieć go przy sobie praktycznie cały dzień na planie, jego niska waga przekona was i wasze plecy. Obiektywy do tego aparatu są również bardzo lekkie.

Więcej informacji na temat tego aparatu znajdziesz :

https://www.optyczne.pl/333.1-Test_aparatu-Sony_A6300-Wst%C4%99p.html

2. Aparat Canon 6D mk2 vs. i  Panasonic GH5 Lustrzanki.

Aparat Canon 6D mk2 vs

Aparat Panasonic GH5 Lustrzanki

Zestawienie dwóch bardzo dobrych aparatów, już z nieco wyższej półki niż poprzednio opisywany sprzęt (Sony a6300). Aparat Canon 6D mk2 można kupić za około 6500 złotych, natomiast Panasonic Lumix GH5 za około 7000 złotych.

Bardzo ważną zaletą w tych aparatach jest obrotowy ekran LCD. W momencie w którym ktoś chce realizować samego siebie, taka możliwość jest niesamowicie przydatna. Nie jesteśmy narażeni na dodatkowe koszty zakupu zewnętrznego monitora LCD. Działanie jest wyjątkowe proste, okręcasz ekran w swoim kierunku i się w nim widzisz. Niesamowite prawda? Wydaje się banalne, ale tylko kilka modeli aparatów spośród parudziesięciu ma taką opcje.

Canon 6D mk2 niestety nie posiada możliwości filmowania w 4k, mamy tutaj maksymalnie Full HD 60kl/sec. Panasonic GH5 dysponuje rozdzielczością 4k z zapisem 60kl/sec – To jeden z nielicznych aparatów dysponujących taką rozdzielczością i taką ilością klatek jednocześnie.

Canon gwarantuje również świetnie działający autofocus, dodatkowo mamy tutaj matryce Full Frame (pełna klatka). Panasonic to matryca mikro 4/3, a samo trafianie autofocus’a w tym aparacie można porównać do gry Milika podczas ostatnich Mistrzostw Świata. Dla nieczujących żartu, autofocus po prostu jest beznadziejny.

Jak sami widzicie, jeden aparat ma coś czego nie ma drugi i odwrotnie. Także nie da się jednogłośnie powiedzieć, który aparat jest najlepszy do nagrywania filmów. Zwróciłem uwagę na te modele ze względu, że są to najświeższe produkty i dysponują obrotowym ekranem.

Zastosowanie: idealnie sprawdzi się w vlogowaniu, filmach blogowych, realizacjach YouTubowych.

Więcej informacji na temat tych aparatów znajdziesz:

https://www.optyczne.pl/380.1-Test_aparatu-Canon_EOS_6D_Mark_II.html

https://www.optyczne.pl/359.1-Test_aparatu-Panasonic_Lumix_DC-GH5_Wst%C4%99p.html

3. Aparat Sony Alpha a7s2 Bezlusterkowiec.

Aparat Sony Alpha a7s2 Bezlusterkowiec

Aparat został okrzyknięty mianem aparatu filmowego. Ceni go ogromna część filmowców amatorskich, półprofesjonalnych i profesjonalnych. Cena samego korpusu to kwota rzędu około 10500 złotych. Aparat dysponuje rozdzielczością 4k z prędkością zapisu 25kl/sec. Typ matrycy: Full frame. Jego największą zaletą jest bezawaryjność, dość duży korpus jak na aparat typu: bezlusterkowiec. Bardzo dobrze radzi sobie z wysokimi temperaturami. Wysokoczuła matryca na światło (bardzo wysoki zakres ISO) bez straty jakości obrazu.

W filmowym żargonie aparat ten dostał miano „noktowizora” ze względu na właśnie tak dobre parametry widoczności po ciemku. Sprzęt z pewnością przeznaczony do profesjonalnych zastosowań filmowych. Aktualnie jest to jeden z najlepszych wyborów na zakup nowego korpusu do zastosowań profesjonalnych. Jedynym mankamentem tego sprzętu jest słabo działający autofocus. Długi czas wyostrzenia materiału i śledzenia obiektu.

Zastosowanie: świadczenie usług filmowych (aparatem). Tak naprawdę, można świadczyć usługi każdym aparatem nawet takim za 1000 zł, ale mam na myśli tutaj dobór najlepszego sprzętu i najmniej awaryjnego (oczywiście mogą zdarzyć się wyjątki).

Więcej informacji na temat tych aparatów znajdziesz :

https://www.optyczne.pl/323.1-Test_aparatu-Sony_A7S_II_Wst%C4%99p.html

4. Aparat Sony a7III Bezlusterkowiec.

Aparat Sony a7III Bezlusterkowiec

Niewątpliwie firma Sony w roku 2015 zdominowała rynek swoimi aparatami. Dlatego tak dużo modeli znajduje się w naszym rankingu. Cena danego modelu to kwota około 9500 złotych.

Podkreślić trzeba fakt, że aparat dysponuje dwoma slotami na karty SD. Takie rozwiązanie zdarza się bardzo rzadko w aparatach. Dzięki czemu dysponujemy możliwością filmowania przez bardzo długi (w skali dnia) czas bez konieczności zmiany kart. Bezlusterkowiec, matryca typu: Full Frame.

Zastosowano w tym aparacie akumulator o większej pojemności, niż w innych modelach od firmy Sony. Warto również zwrócić uwagę na dotykowy ekran dzięki któremu można zaznaczyć interesujące nas punkty ostrości. Sony a7III, również jak jego starsi bracia dysponuje takimi funkcjami jak: zebra, gamma display assist, krzywe gamma S-Log 2, 3. Aparat dysponuje możliwością filmowania w 4k i 25kl/sec. W tym modelu zastosowano bardzo dobry autofocus, który precyzyjnie utrzymuje interesujący nas obszar w ostrości.

Zastosowanie : wszelkiego rodzaju realizacje, bardzo wszechstronny aparat.

Więcej informacji na temat tych aparatów znajdziesz :

https://www.optyczne.pl/400.1-Test_aparatu-Sony_A7_III_Wst%C4%99p.html

5. Aparat Sony RX 100 VI.

Aparat Sony RX 100 VI

Tak wiem, kolejny aparat z rodziny Soniaczy. Dlaczego nie weźmiesz pod uwagę innych producentów typu Pentax, Nikon, Fujifilm? Ponieważ, konkurencyjne firmy dopiero co ogarnęły się z wprowadzeniem filmowych funkcji do aparatów i nie idzie im to tak sprawnie jak firmie Sony. Wcześniej uwzględniłem, że kolory jakie prezentuje nam Sony, są dość nienasycone i wyblakłe, przy odpowiednich umiejętnościach wszystko idzie zrobić w postprodukcji.

Moją uwagę co do wyboru tego aparatu przykuło wiele znaczących czynników. Małe gabaryt, funkcjonalność, wbudowany jeden obiektyw o wielu ogniskowych 24-200mm (typu Zoom) 4k, wbudowany filtr ND (coś czego nie było jeszcze w żadnym aparacie), tryb slowmotion 960kl/sec! Koszt aparatu to około 5 500 złotych. Moim zdaniem to niewielka kwota za tak rozbudowane urządzenie. W dodatku mamy już wbudowany uniwersalny obiektyw. Także sporo pieniędzy zaoszczędzamy zamiast wydawać na dodatkową szklarnie.

Jedynym mankamentem jest matryca o wielkości jednego cala 1”. Choć na samym początku przekreśliłem tego typu matryce to muszę przyznać, że w tym wypadku można przymknąć na to oko i cieszyć się funkcjami i miniaturowymi gabarytami.

Zastosowanie: Dla wszystkich ludzi chcących zacząć przygodę z filmowaniem, bez konieczności inwestowania w dodatkowe obiektywy. Idealny do podróżowania, ogromną zaletą są jego gabaryty.

Przykładowy film:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=11&v=mNpREjRH9WQ

Jak na takie maleństwo efekty są naprawdę zdumiewające! Oczywiście nie dajmy się zwariować, materiał został przygotowany przez sztab specjalistów, którzy wiedzą co robią i co jest 5!

Sam sprezentowałbym sobie takie maleństwo jako Backup na planie.

Więcej informacji na temat tych aparatów znajdziesz:

https://www.optyczne.pl/12486-news-Sony_RX100_VI.html

Filmowanie aparatem kompaktowym?

Powyżej w moim TOP 5 znalazł się aparat Sony RX100 VI. Jest to niesamowicie zgrabny i poręczny sprzęt. Myślę, że można określić go mianem aparatu kompaktowego. Wbudowany obiektyw to niewątpliwie cecha kompaktu. Łatwość użytkowania, jakość obrazu adekwatna do kwoty.

Jest to idealne rozwiązanie dla ludzi, którzy chcą zacząć swoją przygodę z filmowaniem, bez konieczności zakupu dodatkowych obiektywów. W przeciwnym razie zachęcam zainteresować się modelem również od firmy Sony a6300.

Pamiętajcie, nie sprzętem, a talentem. Także spokojnie na początek możecie sprezentować sobie ten model i spróbować swoich szans z podbojem Youtube’a.

Przykładowy film:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=11&v=mNpREjRH9WQ

Więcej informacji na temat tych aparatów znajdziesz :

https://www.optyczne.pl/12486-news-Sony_RX100_VI.html

Aparat do nagrywania filmów na Youtube.

Platforma typu Youtube to niewątpliwie interesujące miejsce, które ma do zaoferowania wiele możliwości, od samorealizacji po zarabianie. Najbardziej uniwersalnym aparatem do nagrywania filmów na Youtube będzie moim zdaniem Canon 6D mk2 ze względu na obracany ekran i bardzo dobry autofocus, czyli wszystko czego youtuber potrzebuje.

W momencie, w którym vlogujemy nie mamy za bardzo możliwości dostosowania ostrości obrazu do potrzeb. Rozmazana twarz nie wygląda zachęcająco, a nawet skusiłbym się o stwierdzenie, że zawiewa amatorką. Co prawda nie mamy 4K jak w przypadku Panasonica, ale w większości użytkownicy i tak zamieszczają swoje filmy w rozdzielczości Full HD. Nie bójcie się przesądów, że zaraz wejdzie 32k i Full HD przejdzie to lamusa. Rozdzielczość 4k miała zdominować rynek już parę lat temu, a do dnia dzisiejszego tak się nie stało.

Więcej informacji na temat tych aparatów znajdziesz:

https://www.optyczne.pl/380.1-Test_aparatu-Canon_EOS_6D_Mark_II.html

Przykładowy film:

https://www.youtube.com/watch?v=wOkiWVv5SrU

Aparat czy kamera – kiedy czego potrzebujesz?

Dochodzimy do bardzo trudnego i fundamentalnego pytania : Aparat czy kamera?

małe gabaryty, odpowiednia cena do jakości, funkcjonalność, dobry do wielu realizacji
zaoszczędzony czas w postprodukcji, więcej pieniędzy z projektów, większa różnorodność projektów, więcej usatysfakcjonowanych klientów, lepsza jakość, profesjonalny wygląd, większa kontrola nad stanem materiału

Tak naprawdę w dużej mierze liczą się umiejętności operatora, a nie sam sprzęt. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że osoba korzystająca z kamery ma odpowiednie kwalifikacje i wie jak wykorzystać możliwości płynące z korzystania z niej, to wnioski nasuwają się same.

Aparat świetnie sprawdzi się na planach jednoosobowych, nie wymaga aż tak dużej uwagi. Nie potrzebujemy asystenta, który pomoże nam skręcić cały set, aby był gotowy do zdjęć. Aparat wyciągasz z pokrowca i gotowe, z kamerą jest zupełnie inaczej.

Kamera świetnie sprawdzi się przy projektach wyżej budżetowych, gdzie wymagany jest pełen profesjonalizm, a materiał nagrany zostanie poddany fachowej obróbce. Osoba posiadająca odpowiednie umiejętności podczas procesu postprodukcji jest w stanie wyciągnąć z kamery naprawdę dużo informacji na temat kolorów.

Im więcej bitów tym więcej informacji dostaje matryca na temat obrazu. W aparatach zazwyczaj jest to 8 bitowy zapis matrycy, w niektórych modelach wprowadzono już nawet 10 bitowy zapis. W kamerze natomiast możemy osiągnąć 12 bitowy zapis matrycy, co stanowi ogromną liczbę informacji. Osiągamy dzięki temu naturalny kolor skóry, liści, nieba, obraz wygląda to o wiele przyjemniej dla oka.

W kamerze są rozbudowane funkcje, których nie posiada aparat, takie jak: możliwość zapisu wysokiej rozdzielczości RAW (karty Cfast 2.0), wejście dźwiękowe XLR, wbudowane wielostopniowe filtry ND, elektroniczny wizjer, dłuższa praca na baterii, możliwość rozbudowy kamery o dodatkowe profesjonalne akcesoria.

Rozbieżność cenowa jest tutaj ogromna, średniej klasy aparat kupimy za kwotę około 5 000 złotych, natomiast średniej klasy kamerę zakupimy za kwotę oko 38 000 złotych.

Wszystkie akcesoria do kamery to horendalnie wysokie kwoty. Przykładowo sam mikrofon kierunkowy to kwota ok. 2 200 zł, bądź dobrej klasy monitor zewnętrzny to kwota około 5 000 złotych. Kwoty aluminiowych uchwytów i akcesoriów do kamery mogą przyprawić o ból głowy, a pamiętajmy to tylko średniej klasy sprzęt.

Także zadajcie sami sobie pytanie – czy warto inwestować, aż tak duże pieniądze w sprzęt? I czy warto zastawiać mieszkanie rodziców, aby zakupić kamerę wraz z akcesoriami? Bo kupić kamerę to jedno, drugie to ją ubrać…

Kamera Canon C200

Zdjęcie przedstawia sprzęt którym aktualnie dysponujemy. Canon C200, Sigma 50-100mm 1.8F, Atomos Shogun Flame, Mikrofon Rode NTG3, Follow Focus EdelkroneONE, Mattebox Brighttangenire Misfit ATOM, zestaw akcesoriów Smallrig.

Więcej informacji o naszej kamerze znajdziesz:

https://www.canon.pl/video-cameras/eos-c200/

4 komentarze

  1. W końcu wiem w jaki aparat warto zainwestować – Sony a6300 będzie na pewno dobrym wyborem.

  2. Kurde, właśnie miałem na dniach kupić nowy aparat i ten artykuł dał mi do myślenia, chyba będę musiał jeszcze raz przemyśleć zakup. Bardzo dobry artykuł dzięki i czekam na kolejne!

  3. Co za bzdury: Panasonic ma matryce micro 4/3 a nie APSC. Poza tym bije na głowę w kwestii wideo Do porownanego canona. Kto pisał ten artykuł?? Chyba sprzedawcy Sony i Canona tylko.

    • PJ Film Studio

      Masz rację Panasonic to matryca micro 4/3 i błąd został już poprawiony. W kwestii wyboru aparatu – tak naprawdę jest to subiektywna opinia. Panasonic ma funkcje których nie posiada Canon i odwrotnie, a może nie tyle nie posiada, co są one udoskonalone. Panasonic posiada 10-bitowy zapis matrycy, 4k itd. Ale np. nie posiada zręcznie działającego autofocus’a dla kogoś komu bardzo zależy na tej funkcji może z tego względu przekreślić zakup Panasonica. Dodatkowo Canon to pełna klatka, jeżeli ktoś koniecznie będzie chciał ją mieć to wybierze 6D mk2. Dziękujemy za komentarz i czujność.

      Pozdrawiamy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *