Artykuł jest swojego rodzaju przestrogą przed nieuczciwymi handlowcami oraz agencjami, które proponują najlepsze rozwiązania kosztem odchudzenia waszych portfeli. W czasach w których ludzie sprzedaliby własne matki za parę groszy gdyby tylko mogli. Nikt nie będzie przesadnie zawracać sobie głowy Waszym produktem. Należy odwalić swoje, skasować klienta i znaleźć kolejnego naiwniaka, który zapłaci za usługę w postaci malucha za cenę mercedesa.

W tym artykule dowiesz się:

  1. Na co zwrócić uwagę przy szukaniu agencji filmowej.
  2. Za co konkretnie płacisz.
  3. Jak myślą sprzedawcy.
  4. Jaka jest różnica pomiędzy profesjonalną agencją filmową, a freelancerem.
  5. Jak powinien wyglądać profesjonalny film reklamowy w przystępnej cenie i ile to kosztuje.
  6. Dlaczego „skarpecenie” i skąpstwo nie popłaca przy szukaniu wykonawcy.

1. Na co zwrócić uwagę przy szukaniu agencji filmowej tworzącej filmy reklamowe

Z początku może wydawać się, że trafiliście na świetną okazję, bo przecież my – Polacy uwielbiamy dojść do wniosku, że mieliśmy mega szczęście, albo turbo pecha. W tym przypadku padło na wybitne szczęście i trafiła się firma, która nie chce pożreć Was finansowo jak rekin. Nic bardziej mylnego. Zamiast pięknego pana w garniturze proponującego najlepszą ofertę w rzeczywistości przy bliższym przyjrzeniu się sprawie propozycja wygląda jak gruba panna w leginsach – po prostu nie jest atrakcyjna. Tak to zazwyczaj wygląda w praktyce.

Pomożemy zaoszczędzić Wam bezsennych nocy z powodu źle dobranej współpracy. Wasze portfele nam za to podziękują. Zamiast wyrzucać ciężko zarobione pieniądze w błoto, będziecie mogli wydać je na gofry i zapiekanki w sezonie letnim w Łebie. Przy tym dostaniecie świetnej jakości film.

Na co zwrocic uwage przy szukaniu agencji filmowej tworzacej filmy reklamowe

I) Zanim zdecydujesz się podjąć współpracę zrób research. Na chłopski rozum. Poświęć temu więcej niż 10 minut. Zwróć uwagę do kogo piszesz. Strony znajdujące się na pierwszych pozycjach google nie są tam przypadkiem, prawdopodobnie zapłaciły agencjom marketingowym, aby się tam znaleźć. To dobrze. Dlaczego? Dbają o swój marketing, stać ich na rozwój, dzięki czemu stać ich na sprzedanie dobrego produktu. Żeby firma wykonała dobrą usługę musi być ją na to stać. Przy realizacjach filmowych wykonawcy muszą stworzyć swój wizerunek.

Zwróć uwagę na wygląd strony internetowej. Na pierwszy rzut oka widać, czy ktoś jest profesjonalny w tym co robi. Nie musisz znać się na projektowaniu stron www. Zobacz, czy trafia ona w Twój gust. To pierwszy sygnał do tego czy film, który dla Ciebie przygotują będzie spełniał Twoje oczekiwania. Jak firma może stworzyć coś, co działa, skoro ich wizytówka jest bez wyczucia smaku i wygląda jak śmietnik. Wymówki typu „szewc bez butów chodzi” można sobie wsadzić tam, gdzie słońce nie dochodzi. Jeżeli ktoś tak mówi to znaczy, że ich nie stać na to, aby zadbać o własny wizerunek, więc tym bardziej nie zadbają o Wasz!

II) Kolejną istotną sprawą jest portfolio, to serce każdego twórcy. Gdzie dobry wykonawca tam dobre portfolio. Jeżeli czyjeś filmy nie trafiają w Wasz gust albo wyglądają amatorsko odpowiedź macie jak na dłoni. Nic tu po Was. Obejrzyj z dwa, trzy filmy, tyle w zupełności wystarczy, żeby się rozeznać.

III) Sprawdź opinie, te na stronie agencji filmowej niewiele Wam pomogą. Każdy może sobie napisać na własnej stronie co mu się podoba. Nie ma to pokrycia z prawdą. Można zwrócić uwagę na zakładkę „współprace” albo „pracowaliśmy z… i tutaj nazwy firm” Jeżeli portfolio potwierdza takie realizacje to w porządku.

Sprawdź opinie w google. Wizytówka google prawdę Wam powie. Jednak może to być trochę naciągane. Zawsze można poprosić, aby znajomy skomentował, że jest w pełni usatysfakcjonowany. Przy większej ilości różnych opinii można brać to pod uwagę, że faktycznie są to realne oceny poprzednich klientów.

Jak wybrac agencje filmowa do realizacji filmu reklamowego

IV) Rozmowa telefoniczna. Tak, to takie proste. Każdy dochodzi w końcu do wniosku, że ze strony internetowej niewiele może się dowiedzieć, bo każdy pisze te same bzdury. „Jesteśmy najlepsi” „Kochamy to co robimy, a sfrustrowanych i niewygodnych klientów spijamy jak ambrozję”. Gówno prawda. Zawsze trzeba zadzwonić i dowiedzieć się czegoś osobiście. Już po kilku zdaniach można przekonać się czy ktoś po drugiej stronie słuchawki wie co mówi. Jeżeli gubi się w zeznaniach. Nie wie, jak wycenić projekt, albo mówi coś w stylu „to skomplikowane, to nie takie łatwe” – odpuść sobie. Wiadomo, czasem firma potrzebuje czasu, aby wycenić dany projekt. Jak najbardziej, może to potrwać nawet kilka dni z tego względu, że trzeba zapytać odpowiednich ludzi, ile chcą kasy za swoja działkę, znaleźć odpowiednią lokalizacje. Zapytać kogoś jakie ma oczekiwania finansowe za wynajęcie przestrzeni, biura itd., To normalne.

Natomiast jeżeli słyszycie, że film reklamowy kosztuje 1500 zł i w sumie to uwiniemy się w dwa dni, a w trzeci dzień film będzie gotowy. Uciekaj! Może na olx za 1500 zł nakręcisz komunie syna, ale zdecydowanie nie zrealizujesz za to wartościowego filmu reklamowego swojej firmy. Nie ma opcji.

V) Spotkanie. Brzmi logicznie, prawda? Po rozmowie telefonicznej w momencie, w którym jesteście wstępnie zainteresowani wypada się spotkać. Porozmawiać o projekcie niezależnie, ile on będzie kosztować 5 tyś czy nawet 150 tyś złotych, wtedy zdecydowanie należy się spotkać i to niejednokrotnie… Żart. Spotkanie może wiele powiedzieć o człowieku, z którym chcecie robić biznes. Każdy posiada swoje doświadczenia wypracowane przez lata. Tutaj jest ostateczna weryfikacja firmy.

2. Dlaczego filmy reklamowe kosztuje tyle ile kosztują. Za co dokładnie się płaci?

Dlaczego filmy reklamowe kosztuje tyle ile kosztuja. Za co dokładnie sie placi

Jest to jedno z naszych ulubionych zagadnień. W momencie, w którym klient wysyła zapytanie o wycenę i mówi „przecież to tylko 30 sekund filmu”, a najlepiej, kiedy jeszcze użyje stwierdzenia „filmik”, bo przecież „filmik” brzmi taniej niż film. „No to jak ile chcecie?”

Nie, tak to nie działa. Całe szczęście, że trafiliście na ten artykuł. Wyjaśnimy w nim co nie co. Możliwe, że dzięki przekazaniu tej wiedzy unikniemy sytuacji typu „Panie mom pincet złotych, zrób mnie Pan filmik 10 sekund”

Za co konkretnie płacicie?

– doświadczenie agencji filmowej

– wiedza agencji filmowej

– kompetencje i kwalifikacje, ukończone studia filmowe

– bezpieczeństwo (macie pewność, że projekt zostanie dokończony i ktoś nie zniknie w fazie montażu)

– działania marketingowe firmy (tak nikt o tym nie mówi, ale jeżeli firma buduje własną markę, buduje zasięgi w Internecie. To będzie chciała większe wynagrodzenie niż firma krzak o której nikt nie słyszał)

– wykorzystywany sprzęt do realizacji filmów reklamowych

Możliwe, że klient nie widzi różnicy w jakości nagrania, dostrzega różnicę dopiero wtedy, kiedy materiał jest naprawdę przeraźliwej jakości. Trzęsący się obraz, prześwietlenia, niska rozdzielczość itd. Natomiast między aparatem, a profesjonalną kamera filmową nie dostrzega różnic. To tak jakby dziecku pokazać dwa obrazki, przy czym na jednej fotografii brakuje czegoś. „Czym się różnią obrazki” – tak to działa.

Jest spora różnica w realizacji kamerą za 50 tyś złotych, a aparatem za 5 tyś złotych. Przy czym kamera za 50 tyś złotych to nie Hollywood. Musicie być tego świadomi. Klient może powiedzieć, ale ja nie chcę filmu nagrywanego takim drogim sprzętem. Dajcie mi tańszy sprzęt, bo chce zapłacić mniej. Mniej zazwyczaj oznacza gorszą jakość sprzętu i produktu. Topowe kamery hollywoodzkie kosztują około kilkuset tysięcy złotych, a nawet sięgają miliona.

Trzeba by jeszcze uwzględnić jakość obiektywów, dodatkowe akcesoria filmowe i ich jakość itd. Uwierzcie jest tego naprawdę sporo. Można by rozpisywać się godzinami na ten temat.

czas poświęcony na rozmowy

Mało kto mówi o tym otwarcie, że wiszenie na telefonie czy odpowiadanie na maile to również czas poświęcony na projekt. Realizacja filmu reklamowego to nie tylko stanie za kamerą czy siedzenie przed ekranem komputera.

czas poświęcony na realizację filmu reklamowego

Mamy tu na myśli samą realizację filmową oraz dodatkowo czas jaki poświęcamy na wprowadzanie uwag do filmu na życzenie klienta.

ilość ludzi zaangażowanych w projekt

Tego chyba tłumaczyć nie trzeba.

3. Jak myślą sprzedawcy?

co mysla sprzedawcy o cenie filmu reklamowego

Prawda jest taka, że im bardziej popularny dom produkcyjny/agencja filmowa tym chętniej skasują więcej i odetną kupony. Dobrze, mają do tego prawo. Natomiast my jesteśmy od tego, aby doradzić Wam najlepszych rozwiązań.

Jeżeli studio filmowe cieszy się dużą popularnością i przetwarza sporą ilość projektów, to często nowych klientów potraktuje jak jelenia. „Masz tutaj cenę nie pasuje to wypad”. Klient zobaczy cenę przerazi się i pójdzie szukać dalej. Może być też odwrotnie będzie go stać na dana usługę i zostanie. Jak myślicie, kto na tym skorzysta. Klient czy agencja filmowa? Odpowiedź jest chyba jasna. Jeżeli nie to zalecamy rozpędzić się i uderzyć z całej siły głową w ścianę, wtedy może zrobi się nieco jaśniej.

Prawdą jest również to, że nie ma co szukać usługi zbyt taniej, bo jak wcześniej wspomnieliśmy, jeżeli jest coś tanie to prawdopodobnie jest gównianej jakości.

Więc jaki jest kompromis? Wypośrodkować swoje oczekiwania i finanse. Jest masa firm, która robi świetną robotę, może pochwalić się naprawdę ciekawymi projektami i przy tym nie zedrze z Was ostatniej złotówki. No chyba, że Was stać to wtedy można powiedzieć „kto bogatemu zabroni” Wasz hajs, Wasza sprawa.

Przykład: Ostatnio mieliśmy klienta, który chciał nagrać film reklamowy zagranicznej firmy związanej z finansami, zlokalizowanej w Szwajcarii. Oczekiwania były bardzo wysokie, krótko mówiąc ma być bogato. Prezes, znaczy aktor udający prezesa, ma jechać w Bentleyu w Alpach. Zorganizować firmową balangę w zachodnim europejskim kraju na dachu apartamentowca. Oczywiście wszystko nagrać i zorganizować aktorów, statystów itd. Wynająć nowoczesną przestrzeń biurową wraz ze statystami. Można by jeszcze sporo wymieniać. Myślę, że załapaliście o co chodzi.

Przykładowa wycena realizacji filmu reklamowego

Budżet klienta 50 tyś złotych netto, nasza wstępna propozycja 100 tyś złotych netto, przy czym większość budżetu pochłonęłaby organizacja. Bilety lotnicze dla około 7 osób, zakwaterowania, gaża dla aktorów/statystów wynajęcie luksusowego auta itd. Możliwe, że i 100 tysięcy by nie wystarczyło. Nie przygotowaliśmy nawet szczegółowej wyceny, ponieważ zajęłoby to trochę czasu. Trzeba byłoby zrobić to bardzo przemyślanie, żeby samemu sobie nie zaszkodzić i samemu się nie oszukać. Przykładowo znana agencja filmowa, taka z najwyższej półki w Warszawie wyceniła taką realizację na około 500 tyś złotych, jak nie lepiej. Także sami macie porównanie.

Klient oczywiście odpuścił ze względu na zbyt wysokie koszty.

Sugerujemy, abyście podeszli racjonalnie i sami siebie nie oszukali co do zaplanowania budżetu. Możecie mieć ogromne oczekiwania, a budżet jest marny. Wtedy powiecie „jak to, przecież mam worek pieniędzy przeznaczoną na film reklamowy”. Otóż nie. Po prostu się nie znacie i nie wiecie co, ile kosztuje. Warto wtedy zwrócić się z pomocą do osób, które się znają i Wam doradzą.

Nawet przy projektach za 15 tysięcy złotych, gdzie większość klientów myśli, że za taką kwotę to można helikopter wynająć wraz z jachtem. Bo przecież ekipa filmowa ucieszy się, że będzie mogła za darmo popływać łódką więc im nie trzeba płacić.

oczekiwania a budzet klienta

4. Jaka jest różnica pomiędzy profesjonalną agencją filmową, a freelancerem?

Odpowiedź będzie krótka…w cenie. To oczywiste. Freelancer zawsze będzie tańszy. Pytanie tylko czy lepszy? Z naszego doświadczenia przy współpracy z różnymi ludźmi wynika, że dobre agencje podkreślamy dobre będą lepszym rozwiązaniem niż niejeden freelancer. Sami się na tym przejechaliśmy niejednokrotnie przy współpracy z różnymi ludźmi. Natomiast jest szansa, że trafi się na świetnego freelancer’a, który będzie świetny w tym co robi i weźmie sensowne pieniądze za swoją pracę.

Tylko jedna sprawa, nie łatwo takiego znaleźć, a jeżeli jest, to również jest zawalony pracą. No i najważniejsze zależy też o jakich projektach mowa. W większości przypadków jedna osobą do realizacji większego projektu nie wystarczy. Oczywiście można zaangażować ludzi z zewnątrz do pomocy przy realizacji filmu reklamowego, natomiast trzeba mieć na uwadze, że cena również wzrośnie. Naszym zdaniem lepiej jest bazować na agencji, która współpracuje już ze sprawdzonymi ludźmi. Jeżeli pójdzie coś nie tak, łatwiej jest egzekwować włożone swoje finanse w projekt.

5. Jak powinien wyglądać profesjonalny film reklamowy w przystępnej cenie i ile to kosztuje?

Film reklamowy przede wszystkim powinien spełniać Wasze oczekiwania. To najważniejsze. Jeżeli zadowoli Was film za 500 złotych to świetnie. Nie nam to oceniać. Natomiast to jaką rolę marketingową taki film będzie spełniać to już druga strona medalu.

Marne są szanse, że ktoś jest w stanie stworzyć dobry produkt nawet za 2 tysiące złotych. To praktycznie niemożliwe. Chyba, że mówimy tutaj o uczących się studentach, którzy chcą sobie dorobić podczas studiów niekoniecznie filmowych. Nie chcą pracować w kawiarniach czy centrach handlowych to robią filmy, bo akurat mają taką zajawkę. No i super grunt to realizować swoje pasje. Tylko jest jeden szkopuł, nie będzie to wyglądać profesjonalnie. Zaufajcie nam.

Więc ile kosztuje film reklamowy?

Więc ile kosztuje film reklamowy

Ceny są bardzo różne, ale jeżeli mamy podać jakieś widełki cenowe to sensowną produkcję filmową można szacować w kwocie od 6 tysięcy złotych do… tak naprawdę tutaj nie ma końca. Jeżeli chodzi o nas to realizujemy filmy reklamowe w przedziale cenowym od 6 tysięcy złotych do 30 tysięcy złotych. To są zazwyczaj kwoty na których bazujemy i to się sprawdza. Klienci są zadowoleni ze stosunku ceny do jakości usługi. Nie są to ogromne plany filmowe zatrudniające 30 osób na potrzebę realizacji. Działamy w kilkuosobowym składzie. Zazwyczaj jest to reżyser, operator, asystent operatora, oświetleniowiec, dźwiękowiec, make-up artis. Następnie montaż i postprodukcja.

Wszystko tak naprawdę zależy od danej realizacji. Możliwe, że klient zażyczy sobie scenografii wtedy dochodzi kolejna osoba do teamu „scenograf” albo klient zechce w jakiś nietypowy sposób ubrać aktorów wtedy dochodzi „charakteryzator” i tak cena realizacji rośnie.

W przypadku realizacji filmu wyłącznie przez 4 osoby można spokojnie zamknąć się w 15 tysiącach złotych za jeden dzień zdjęciowy w raz z montażem i postprodukcją i będzie wyglądać to przyzwoicie.

6. Dlaczego skarpecenie i skąpstwo nie popłaca przy szukaniu wykonawcy?

dlaczego nie warto oszczędzać na realizacacji

Ponieważ stracicie tylko pieniądze i czas. Mało tego pomimo negatywnych emocji powrócicie do punktu wyjścia i będziecie szukać ponownie zaufanej agencji filmowej. Nie lepiej zapłacić trochę więcej raz i mieć to z głowy? To pytanie pozostawiamy do własnej interpretacji.

W razie jakichkolwiek pytań chętnie odpowiemy w komentarzu pod artykułem, bądź zapraszamy do kontaktu bezpośredniego i na pyszną kawę w naszym biurze.

Share This